Troch臋 historii - Andrzej Dobosz

Czas szybko p艂ynie. Zanim si臋 cz艂owiek obejrza艂 zorganizowali艣my 38 Rajd贸w Elmot; 39 Rajd 艢widnicki-Krause a przed nami 40 Rajd 艢widnicki-Krause. To powa偶na rocznica w historii Automobilklubu, kt贸ry powsta艂 w 1971 roku czyli 40 lat temu.


To r贸wnie偶 艣wi臋to trzech kolejnych Dyrektor贸w udanych rajd贸w: Andrzeja Dobosza - 23 rajdy, Ryszarda Krawczyka - 4 rajdy i Romana Grygia艅ca - 13 rajd贸w oraz licznej rzeszy dzia艂aczy klubowych.


Z okazji kwietniowego spotkania uczestnik贸w tradycyjnej imprezy, warto wr贸ci膰 pami臋ci膮 do minionych lat.


Mo偶liwo艣ci techniczne Organizator贸w Rajdu w latach siedemdziesi膮tych by艂y bardzo ograniczone w por贸wnaniu z nasz膮 rzeczywisto艣ci膮. Warto wymieni膰 czego nie by艂o. Radzili艣my sobie bez faks贸w, radia CB, kserograf贸w, godziwej 艂膮czno艣ci, komputer贸w, internetu, nowoczesnej poligrafi, telefon贸w kom贸rkowych i GPS-u. To by艂y czasy kiedy telefony na wsiach, by艂y tylko u so艂tys贸w i le艣niczych. 艁aczno艣膰 dyspozycyjn膮 i wynikow膮 robi艂o nam wojsko a 艂膮czno艣膰 OS-ow膮 telekokomunikacja - po kablu !


聽Do pomiaru czasu u偶ywano du偶ych chrononetr贸w szwajcarskich PRONTOGINES i profesjonalnych firmy HEUER. Zawsze z dodatkowym akumulatorem. Protok贸艂y s臋dziowskie dostarczali 艂acznicy a wyniki zbiorcze i ostateczne liczono na mechanicznych sumatorach. Ka偶da klasa mia艂a swoj膮 list臋 wynik贸w wype艂nian膮 r臋cznie przez cz艂onka Komisji Oblicze艅. Warto przypomni臋膰, 偶e trzeba by艂o przej艣膰 z systemu sze艣膰dziesi臋tnego - sekundy, na dziesi臋tny -punkty ! Z pewno艣ci膮. dzisiejsi m艂odzi dzia艂acze nie bardzo mog膮 sobie wyobrazi膰 sprawn膮 organizacj臋 imprezy rangi RSMP bez wsp贸艂czesnej techniki.


Tymczasem, wszystkie zaplanowane Rajdy przebiega艂y bardzo sprawnie. a przez dwadzie艣cia trzy edycje Rajdu Elmot odwo艂ano tylko jeden raz Odcinek Specjalny z powodu chwilowego braku 艂膮czno艣ci. A w ka偶dym Rajdzie pracowa艂o 6-7 Ekip OS-owych obs艂uguj膮cych 18 do 21 Odcink贸w Specjalnych. Wszystko da艂o si臋 zrobi膰 kosztem ponoszenia du偶ego wysi艂ku i wielkiej ilo艣ci czasu Organizator贸w dawnych Rajd贸w. Ale atmosfera sportowa r贸wnie偶 by艂a inna.


W latach 1978 - 1981 du偶膮 atrakcj膮 dla zawodnik贸w by艂a skomplikowana trasa Rajdu , gdzie wszystkie Odcinki Specjalne by艂y odwracane a g臋sta sie膰 dr贸g przyczynia艂a si臋 do jazdy w tzw."maliny". W tamtych czasach by艂y to trasy nowatorskie a OS-y stanowi艂y 35% trasy Rajdu W roku 1980 odby艂 si臋 9 i 10 Rajd Elmot jako pierwsza i sz贸sta Eliminacja Mistrzostw Polski. Nale偶y podkre艣li膰, 偶e obie imprezy zorganizowane by艂y wzorowo a Automobilklub zdoby艂 tytu艂 najlepszego Organizatora w sezonie 1980. W 1981 roku Rajd Elmot zosta艂 przeprowadzony pomimo wielkich trudno艣ci zwi膮zanych z kryzysem paliwowym. Po prostu benzyna by艂a reglamentowana a na przydzia艂owe 20 litr贸w paliwa, trzeba by艂o czeka膰 w kolejce ca艂膮 noc. By艂a to jedyna impraza rajdowa, kt贸ra dosz艂a do skutku w roku og艂oszenia stanu wojennego. Wszystkie pozosta艂e Eliminacje, 艂膮cznie z dobrze przygotowanym Rajdem Polski, zosta艂y odwo艂ane na 10 dni przed startem.


W latach 1984 - 1988 baz膮 Rajdu Elmot sta艂 si臋 Hotel Sudety w Wa艂brzychu. W hotelu mie艣ci艂o si臋 Biuro Rajdu, Biuro Zakwaterowa艅 i Biuro Prasowe oraz mieszka艂o oko艂o 280 - 300 uczestnik贸w Rajdu. W tamtych czasach to by艂 najwi臋kszy hotel w by艂ym wojew贸dztwie wa艂brzyskim. Ponadto rezerwowa艂em miejsca w pi臋ciu okolicznych hotelach. Wtedy zakwaterowanie uczetnik贸w Rajdu nale偶a艂o do obowi膮zk贸w Organizatora. Przyczyni艂a si臋 do tego bardzo wysoka frekwencja startuj膮cych za艂贸g. Liczba zg艂osze艅 ros艂a a na Starcie stawa艂o ponad sto samochod贸w. 13 Rajd Elmot, kt贸ry odby艂 si臋 w sierpniu 1985 roku przeszed艂 do historii z powodu zorganizowania po raz pierwszy " OS-u w obwodzie zamkni臋tym" w okolicach Jugowa. Za艂ogi po starcie okr膮偶a艂y pi臋ciokrotnie lub siedmiokrotnie tras臋 OS-u i nast臋pnie mija艂y met臋.


Podobne OS-y zosta艂y zosta艂y przeprowadzone podczas trwania trzech kolejnych Rajd贸w w latach 1986 - 1988. tym razem w centrum Wa艂brzycha. By艂y to bardzo widowiskowe i jedyne w贸wczas w Polsce "wy艣cigi uliczne", poniewa偶 na trasie znajdowa艂o sie zawsze oko艂o 15 samochod贸w. W latach 1992 - 1995 prologiem w czterech kolejnych rajdach by艂 Super OS-Zag贸rze. rozgrywany woko艂o Jeziora Bystrzyckiego. Ten trzykrotnie powtarzany Odcinek Specjalny gromadzi艂 tysi膮ce widz贸w, kt贸rzy przez kilka godzin kibicowali zawodnikom.


Od dwudziestu lat trasa Rajdu Elmot prowadzi po drogach wy艂膮cznie asfaltowych. Do historii Rajdu przesz艂y szutrowe Odcinki Specjalne: Jawornik - G艂uszyca, G艂uszyca - Kolce, Sierpnica - Jawornik i Z艂oty Las. Wsp贸艂czesne samochody s膮 zbyt drogie na pokonywanie dr贸g zniszczonych przez transport le艣nik贸w. Ale polecam zakup dobrej mapy i spokojny przejazd pi臋knymi starymi OS-ami. Wymienione OS-y zlokalizowane by艂y w masywie W艂odarza w pobli偶u kompleks贸w podziemnych Os贸wka i Sobo艅. Dojazd z Jugowic G贸rnych lub z G艂uszycy. Rajd Elmot zawsze cieszy艂 si臋 du偶膮 popularno艣ci膮 w艣r贸d zawodnik贸w i kibic贸w. Przyczynia艂a si臋 to tego atrakcyjna i zwarta trasa Rajdu, przemy艣lany program imprezy, dobra baza hotelowa i solidne doswiadczenie Organizatora zawod贸w.

c.d.n.


Andrzej Dobosz
1.04.2012r.

Copyright Automobilklub Sudecki - 2012 - 2013 Kontakt created by eFabrika